Jaaroverzicht 2020

Muziek en shows moet je delen

Het jaar 2020 zit er bijna op en we genieten op dit moment van een welverdiende break. Alhoewel genieten? Alles is inmiddels een beetje anders…

Januari

Vol enthousiasme begonnen we aan het jaar 2020 met de try-out in Sportcentrum Leek. Een volle tribune genoot van onder andere ‘A Day @School’ (2Xtreme Cadets), ‘The Secret Wonderlamp’ (2Xtreme Junior) en ‘As i am’ (2Xtreme Regional A). Wederom erg leuke shows, die voor het eerst door de jury werden beoordeeld op zaterdag 11 januari tijdens contest Drachten. In Sportcentrum Drachten kwamen al onze groepen van 2Xtreme in actie. Zij werden tijdens deze dag allemaal beloond met een groot applaus en met een prachtige score van de jury. Voor de leden van de Regional A kon het seizoen niet beter beginnen, want na het horen van het puntenaantal (maar liefst 81.82 punten) klonken de bekende klanken door Sportcentrum Drachten. Dit betekende promotie naar de A Class. Een mooi begin van het seizoen en een mooi begin van 2020.

Februari

Ook de maand februari begon goed, met op de eerste dag van de maand onze jaarlijkse showavond. Tijdens onze showavond, voorheen uitvoering genaamd, kwamen al onze groepen in actie. De leden van het showkorps lieten nieuwe showmuziek horen, de Boom Boom Boys gaven een knallend optreden, WooDi Percussion Ensemble liet voor het eerst haar nieuwe show zien en ook onze guardgroepen lieten natuurlijk hun show zien. Ook D-Kids gaf een spetterend optreden ter afsluiting van het succesvolle jeugdprogramma. Tot slot gaf ook Woudklank Grootegast op deze avond een gastoptreden. Veel mensen kwamen kijken naar al dit spektakel. Het was een grandioze sfeer! Halverwege onze showavond werden er meerdere leden letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers gezet. Anne Meijer, Janine Meijer en Daniëlle van der Veen werden gehuldigd voor 10 jaar guard/lid. Suzanne Pel werd gehuldigd voor 15 jaar guard/lid. Rogier Agema werd gehuldigd voor 25 jaar muzikant/lid en Petrus Jan Huisma werd gehuldigd voor maar liefst 50 jaar muzikant/lid.

Een week later gingen we naar Wijchen voor de tweede contest van het seizoen. Al onze guardgroepen kwamen in actie. Ook WooDi kwam in actie in de IPC Marching Junior Class, een hogere klasse dan vorig jaar. Met een indrukwekkend decor kwamen zij in Wijchen de vloer op. Dit was niet het enige wat indruk maakte. Ook de prestatie op de vloer maakte indruk. Er werd vol overtuiging gespeeld, het uniform zag er goed uit en de muziek klonk ook nog eens goed. Een goed debuut voor WooDi in deze hogere klasse dat werd beloond met 63,30 punten. Onze oudste groep, die tijdens deze contest luisterden naar de naam 2Xtreme A, kreeg van de jury 69,91 punten. 2Xtreme Junior kregen 65,59 punten en onze Cadets 69,52.

De maandag na contest Wijchen begonnen we met het sparen van Jeugd Sponsor Munten. Onze koker voor de Poiesz Jeugd Sponsoractie stond dit jaar weer in Zuidhorn.

Op 25 februari vertrokken we samen met Showband Marum naar het Duitse Mönchengladbach. We mochten weer optreden tijdens carnaval. Het was weer een gaaf optreden waar we erg van genoten. Maar goed ook, want toen wisten we nog niet dat dit gelijk ons laatste optreden zou zijn van 2020.

De maand februari sloten we af met contest Almere. Tijdens contest Almere kwam alleen 2Xtreme A in actie. En natuurlijk onze vloerploeg. De leden van 2Xtreme A kregen tijdens de prelims 69,82 punten en zij werden werden hiermee 10e. Helaas niet genoeg voor plaatsing voor de finals.

Maart

Begin maart gingen we enthousiast door met het sparen van Jeugd Sponsor Munten, we hadden onze actiedag en de Boom Boom Boys hielden open repetities. Tijdens deze maand gingen wij niet de grens over, maar onze vrachtwagen wel. Na een goede poetsbeurt bij HOS Oil gingen twee van onze vrijwilligers met onze vrachtwagen op reis naar Zweden. Wij genoten thuis van de foto’s die wij kregen.

Op 12 maart zaten wij allemaal voor de buis. De eerste lockdown werd aangekondigd. Dit betekende voor ons geen (open) repetities meer en ook de Jeugd Sponsoractie werd abrupt gestopt. Alles kwam helaas stil te staan.

April – Mei

Begin april zaten we nog steeds thuis tijdens onze repetieavonden. Vanuit huis presenteerden wij daarom onze nieuwe show genaamd ‘Music through time’. Ook de bloemenactie deden we vanuit huis. Via onze website konden de inwoners van Niekerk, Oldekerk, Faan bloemen bij ons bestellen. Vele mensen deden dit, waardoor het een groot succes werd. Onze actie trok de aandacht van de media. We waren te horen op de radio en we stonden in de krant. Met onze vrachtwagen bezorgden we 8 & 9 mei de bloemen op een veilige manier huis aan huis. Ook repeteren deden we op een veilige manier. Via Teams werd er online gerepeteerd. De pauze werd ook digitaal gehouden, leuk om elkaar op deze manier weer te zien en te spreken.

Helaas werden tijdens de maand april vele optredens geannuleerd. Onze agenda werd steeds leger.

Juni – Juli-Augustus

Ondanks de lastige periode hadden we tijdens de maand juni en juli nog positief nieuws te melden. Verschillende leden mochten de vlag uithangen voor het behalen van hun diploma en we mochten 2 nieuwe sponsoren verwelkomen. Van Vught Tuning werd verwelkomd eind juni en half juli mochten we Brood bij de Buren verwelkomen. Ook de repetities kwamen vlak voor de zomervakantie weer op gang. Op een veilige manier repeteerden we in de buitenlucht.

Na een hele bijzondere periode was het eind juli tijd voor zomervakantie. Op vakantie in eigen land of veilig thuis kwamen we goed tot rust. Klaar voor een hopelijk beter tweede half jaar.

September

In september begonnen we weer vol goede moed. De guardgroepen begonnen met het instuderen van een nieuwe show en ook de muzikanten studeerden nieuwe muziek in. Dit alles natuurlijk op anderhalve meter. Maar dat maakte niet uit, we konden weer doen wat wij het liefste doen: samen muziek maken, een show maken en het belangrijkste; samen plezier maken.

Om dit alles te kunnen blijven financieren en om het nieuwe uniform te kunnen bestellen, deden we mee aan Rabo Clubsupport. We vroegen leden van Rabobank Noordenveld West Groningen om op ons te stemmen.

Oktober

Ook de mandarijnenactie werd dit jaar online gehouden. Begin oktober vroegen we mensen om online een zakje (of meer) mandarijnen te kopen. Ook bleven we vragen om te stemmen voor Rabo Clubsupport. Dit was hard nodig, want ook alle optredens die in het najaar gepland stonden werden geannuleerd. Helaas bleef het hier niet bij.. Ook het merendeel van de geplande repetities werden geannuleerd. Vanaf 13 oktober mochten alleen onze guardgroepen nog repeteren. Terug bij af…

Gelukkig kon het scholenproject WooDi-Kids wel van start gaan. 14 enthousiaste kinderen hebben kennis mogen maken met de muzikale vorming. Dit vrolijkte ons op.

November

Zaterdag 7 november bezorgden we de bestelde mandarijnen van onze mandarijnenactie bij iedereen thuis. Ook deze actie leverde, net als de bloemenactie, ondanks Covid-19 een mooi bedrag op. Niet alleen de mandarijnenactie leverde een mooi bedrag op… Begin november mochten we namelijk online een cheque in ontvangst nemen van maar liefst €1.453,50. Een fantastisch bedrag dankzij alle leden van Rabobank Noordenveld West Groningen die op ons gestemd hebben. Wij vinden het nog steeds bijzonder dat velen ons financieel blijven steunen. Ondanks dat we ons in 2020 weinig konden laten zien in onze eigen omgeving en daarbuiten. Wij kunnen ons dan ook alleen maar gelukkig prijzen met zo’n betrokken achterban.

December

Begin december werd er nog op een hele voorzichtige manier en met maximaal 3 personen gerepeteerd door leden van het showkorps. Helaas was ook dit na 13 december niet meer mogelijk. Ook de guardgroepen moesten weer stoppen met trainen. Het jaar 2020 ging voor ons als een nachtkaars uit.

2020 is voor Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk” geen succesvol jaar geweest. Tenminste: zo voelt het niet. Wij hebben onze muziek en onze shows niet met jullie live kunnen delen. Op de zeer succesvolle showavond, een optreden in Mönchengladbach en een paar contests na. Jullie hebben niet kunnen hardlopen op de muziek van de Boom Boom Boys. Jullie hebben niet kunnen genieten van de shows van onze guardgroepen en WooDi, tijdens spannende finals in Eindhoven. Jullie hebben niet kunnen wandelen op de muziek van Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk” en jullie hebben niet kunnen horen en zien wat de leden van WooDi-Kids dit jaar allemaal geleerd hebben. Dat doet zeer. Want muziek maken en shows instuderen doen wij niet alleen voor onszelf, ook om dit met jullie te kunnen delen. En zeker voor iedereen die ons afgelopen jaar onvoorwaardelijk en op welke manier dan ook hebben gesteund.

Wij hebben daarom, naast natuurlijk een goede gezondheid, slechts één wens voor 2021: dat wij in 2021 weer samen muziek kunnen maken en shows kunnen instuderen, om aan jullie te kunnen laten zien en horen. In Niekerk, Oldekerk, Faan, maar ook daarbuiten.

Namens iedereen bij Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk” wensen wij jullie een fijne jaarwisseling en een gelukkig, maar vooral gezond 2021!