Jaaroverzicht 2022

Van oud naar nieuw

Het jaar 2022 zit er alweer bijna op. Traditiegetrouw sluiten we het jaar af met het jaaroverzicht. Dit jaar met als titel: Van oud naar nieuw. Want het jaar 2022 stond met name in het teken van ons nieuwe uniform. Maar we hebben natuurlijk meer hoogtepunten beleefd. Veel leesplezier met het jaaroverzicht 2022.

Januari

Januari begon zoals het jaar 2021 eindigde: rustig… Geen repetities aan het begin van het jaar, geen winterguard try-out en helaas geen contest Drachten. Na de zoveelste persconferentie op 14 januari begonnen we wel weer voorzichtig te repeteren. Repetities met zo weinig mogelijk bewegingen en met toegangscontroles. De drumline van de A-band begon op deze manier met de eerste sets van de nieuwe show. De maand januari sloten we af met een gezellig uitje op de bowlingbaan van ‘De Postwagen’. Een uitje georganiseerd door de feestcommissie.

Februari

Februari was in vele opzichten een hele mooie maand. Eindelijk mocht iedereen binnen de vereniging zich weer gewoon bewegen. Geen coronacheck meer en geen 1,5 meter. En dus konden we weer lekker repeteren en meedoen aan de wedstrijden van CGN. 2Xtreme Regional A nam deel aan contest Almere. Hier begonnen zij het seizoen met 71.18 punten, goed voor een derde plaats. De titel van hun show was: ‘O My Wash!’. “Stel je je eens voor dat je een klein dorpje in Italië doorkruist, of dat je door een schattig stadje rijdt in Frankrijk. Op alle plekken over de hele wereld zie je altijd één terugkerend onderwerp…. de was!! Waar je ter wereld ook komt, zijn mensen met de was bezig. Was verzamelen, wassen, natte was ophangen, wachten tot het droog is en vervolgens verdwijnt de was weer de kast in. De leden van 2Xtreme nemen jullie mee in het hele proces rondom de was! En waar kun je dat nu beter doen dan in een wasserette?! Een wasserette laat je de tijd even vergeten. Terwijl jij rustig aan het wachten bent, draaien de wasmachines in het rond. Wachten wordt beloond, want wie wordt er nou niet gelukkig van heerlijk schone was?”

Maart

In maart knalden we lekker door met op 12 maart contest Leeuwarden. Voor onze jongste guardleden het begin van het seizoen. In de Friese hoofdstad lieten zij hun nieuwe show zien: ‘Reis door de wereld’.

“Tropische oorden, witte stranden, verre bestemmingen. Sightseeing in een gezellig dorpje, het bezoeken van een museum of lekker chillen op het zonnige strand. In tijden van de pandemie leek reizen soms onmogelijk en kon je alleen maar dromen van een heerlijke ontspannen reis. In deze show nemen de kinderen van 2Xtreme je mee op reis. Tijdens deze Reis rond de wereld stappen we in de trein en maken we verschillende tussenstops op prachtige bestemmingen. Geniet van al het moois en de vrolijke muziek die je op je bestemming tegenkomt.”

In Leeuwarden kreeg onze jongste groep 56.83 punten en onze oudste leden kregen 79.29 punten. Met een goed gevoel vertrokken we eind maart naar Eindhoven voor de CGN Championships. Hier werd het seizoen afgesloten met 60.16 punten voor onze jongste leden. Goed voor een 8ste plaats in de Junior Class. En 85.15 punten voor onze oudste leden. Zij werden hiermee tweede in de Regional A Class. Twee super knappe prestaties. Een mooi einde van een kort, maar zeker krachtig seizoen. Want wat waren we blij dat we toch nog mochten deelnemen aan de wedstrijden.

Tussendoor bezochten we uiteraard vaak de Poiesz supermarkt, onze vrachtwagen bezocht HOS Oil voor een was- en tankbeurt, we hielden onze jaarlijkse ledenvergadering en we stonden met een interview in de Rabo & Co.

April

Onze jongste leden trapten de maand april af met een potje lasergamen. Een activiteit georganiseerd door de feestcommissie speciaal voor de jeugdleden van WooDi en 2Xtreme in Sportcentrum Eekeburen. Een week later begon in deze, voor ons vertrouwde, sporthal het werkweekend van het showkorps. Na een goede repetitie in Oldekerk werd dit werkweekend verder voorgezet in Drenthe. Het was een weekend met goede repetities en veel gezelligheid. Terug in Oldekerk begonnen we met het verkopen van bloemen voor onze jaarlijkse bloemenactie en we mochten eindelijk weer met z’n allen optreden. ‘s Ochtends in Niekerk/Oldekerk en ‘s middags in Grijpskerk. We hebben hier enorm van genoten. Onze jongste leden sloten de maand april ook af met het in ontvangst nemen van een prachtige cheque met een bedrag van maar liefst 1.136,- euro van de Poiesz Jeugd Sponsor Actie 2022. Met een big smile op naar de maand mei.

Mei

Mei trapten we af met onze bijdrage aan de Dodenherdenking van Niekerk-Oldekerk-Faan. Drie slagwerkers van onze vereniging speelden hier de ‘Dodenmars’. Een week later gingen onze Cadets on tour. Ze trainden op verschillende plaatsen in de gemeente en iedereen mocht meedoen. Weer een week later liepen zij voorop tijdens avondvierdaagse Reitdiep. Een feestje dat we hier weer mochten optreden. Om nog meer leuke dingen te kunnen organiseren hielden we 6 en 7 mei onze jaarlijkse bloemenactie. Met onze vrachtwagen bezorgden we alle bestelde bloemen huis-aan-huis. De maand mei sloten we af met de zoektocht voor nieuwe stafleden voor 2Xtreme.

Juni

Juni begon met een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt voor de leden van de Boom Boom Boys. Zij mochten optreden bij de Chouffe Classic 2022. Boven op de Col Du Vam werden alle renners feestelijk ontvangen met de vrolijke klanken van de Boom Boom Boys. Het was een gaaf optreden! Dit was niet het enige optreden voor de Boom Boom Boys in de maand juni. Twee weken later stonden zij namelijk op het heilige asfalt van het TT-Circuit Assen voor de TT-Run. Springen, juichen, zweten en trommelen tot ze blaren op de handen hadden. Tussen deze twee optredens door mocht het showkorps optreden tijdens de slotavond van de avondvierdaagse van Haren. Een bijzonder optreden, want dit was het laatste optreden in ons oude uniform. Op 29 juni was het namelijk eindelijk zover. Een moment waar wij lang naar hebben uitgekeken: de presentatie van het nieuwe uniform. Op de sportvelden van VV Niekerk lieten wij, aan vele geïnteresseerden, vol trots ons nieuwe uniform zien. Een voor ons erg bijzonder moment. Na de presentatie van ons nieuwe uniform lieten we onze nieuw show zien: ‘Music Trough Time’. We ontvingen ontzettend veel positieve reacties tijdens deze avond. Tot slot mochten vier leden en een staflid hun diploma in ontvangst nemen. Al met al een feestelijke maand.

Juli

Na een geweldige maand juni gingen we vol gas in juli. Letterlijk en figuurlijk. Letterlijk op de kartbaan van Ulrum op zaterdag 9 juli. Een aantal leden en vrijwilligers gingen hier de strijd met elkaar aan. Een uitje georganiseerd door onze feestcommissie. Figuurlijk in Rastede tijdens de Rasteder Musiktage. We mochten hier tweemaal onze nieuwe show ‘Music Trough Time’ aan het publiek laten zien. Tweemaal lieten we een goede show zien. Ook in Duitsland viel ons nieuwe uniform en onze nieuw show goed in de smaak. We hebben erg genoten van dit weekend. Vlak voor dit weekend hebben twee vrijwilligers onze vrachtwagen voorzien van nieuwe stickers. Onder andere van onze nieuwe sponsoren Bauhaus Groningen en Wites. Ook Pouw Rent Groningen kreeg een plekje. We gaven in juli ook workshops aan de groepen 5 t/m 8 van diverse basisscholen uit Zuidhorn. WooDi sloot de maand juli af met een concert samen met Woudklank Grootegast. Met een zeer goed gevoel gingen we op vakantie.

Augustus

Tijdens de zomervakantie kwamen onze vrijwilligers als eerste weer in actie. Zij brachten wederom nieuwe stickers aan op onze vrachtwagen. Hierdoor is ons logo ook tijdens het laden en lossen zichtbaar. Beschikbaar gesteld door Rijden bij ROGA. De nieuwe stickers waren op zaterdag 27 augustus van dichtbij te bewonderen tijdens de jaarmarkt van Niekerk, Oldekerk, Faan. Een kraam die niet te missen was. Vele mensen bleven dan ook even staan. Alle onderdelen van de vereniging presenteerden zich en uiteraard was ons nieuwe uniform ook te zien. We waren klaar voor een nieuw seizoen. Een seizoen die we voor de A-band begonnen op projectbasis. Repetities gericht op een aantal optredens. De leden van de Boom Boom Boys kwamen als eerste terug van vakantie. Zij begonnen op 29 augustus met een repetitie voor een speciaal optreden…

September

Zoals zojuist gelezen repeteerden de Boom Boom Boys in augustus voor een speciaal optreden. Dit betrof een optreden tijdens de volleybalwedstrijd Nederland – Japan. In een sfeervol ingericht Martiniplaza mochten de leden, samen met het enthousiaste publiek, de Nederlandse volleyballers aanmoedigen. Een super gaaf optreden, waar de leden erg van hebben genoten. Beter kun je na de vakantie niet beginnen! Ook de jongste leden van 2Xtreme begonnen goed na de zomervakantie met de presentatie van de nieuwe show. Op Social Media vroegen we in de maand september aandacht voor de Rabo ClubSupport. Net als vorig jaar mochten wij deelnemen aan deze actie. We sloten de maand september af in Roden. We mochten optreden tijdens de Rodermarktparade. Uiteraard in ons nieuwe uniform, met een nieuw detail. We ontvingen eerder deze maand onze nieuwe pluimen. Het nieuwe plaatje was nu helemaal compleet. We hebben enorm genoten van dit optreden, mede door het vele publiek.

Oktober

We begonnen de maand oktober met de foto’s van ons optreden tijdens de Rodermarktparade. Dat was niet onze enige activiteit op onze socials. Zo kondigden we een nieuw project en een nieuwe actie aan: ‘Old Stars’ en ‘Da’s andere koek’. Daarnaast lieten we vol trots de uitslag zien van de Rabo Clubsupport. We ontvingen dit jaar €703,98, een mooi bedrag. Tot slot mochten onze Boom Boom Boys weer optreden bij de 4 Mijl van Groningen. De leden en de lopers genoten enorm van dit optreden.

November

Na een oproep in oktober begonnen we op maandag 7 november 2022 met het nieuwe project ‘Old Stars’. 25 leden, die ooit muziek bij ons hebben gemaakt of een show hebben gelopen, begonnen aan dit project met als doel om een optreden te verzorgen tijdens onze uitvoering in 2023. Een groot succes! Ook de nieuwe actie ‘Da’s andere koek’ was een groot succes. Na jarenlang mandarijnen te hebben verkocht, verkochten we dit jaar koeken van Knol’s Koek. Op zaterdag 12 november bezorgden we de vele verkochte koeken bij iedereen thuis. Verder werd er deze maand fanatiek getraind door onze guardgroepen en de leden van de A-band sloten project 1 af op de bowlingbaan. Helaas eerder dan gepland vanwege het niet doorgaan van het sinterklaasoptreden in eigen dorp. Helaas besloot St. Dorpsbelangen Niekerk-Oldekerk-Faan om ons dit jaar niet uit te nodigen. Wij vinden het nog steeds erg jammer dat zij dit besluit hebben genomen. Een grote domper in november…

December

In december hadden we nog twee activiteiten op het programma staan. De eerste activiteit was vlak voor kerst. De leden van WooDi gaven een kerstconcert op vrijdag 23 december in Grootegast. Dit kerstconcert trok heel wat bezoekers. Het was een gezellige avond. Het jaar 2022 sloten we af met de jaarlijkse winterguard try-out. Ditmaal in de sporthal van Zevenhuizen. Onze Juniors en de leden van Regional A lieten voor het eerst hun nieuwe show zien. Een mooi begin van het nieuwe winterseizoen en tevens een mooi einde van 2022. Vol goede moed op naar 2023!

We sluiten het jaar 2022 af. Een jaar met als hoogtepunt ons nieuwe uniform. Van oud naar nieuw… Maar zoals jullie zojuist gelezen hebben was er veel meer dan dat alleen. Het was een jaar met vele hoogtepunten. We koesteren al deze hoogtepunten. Hoogtepunten die mede mogelijk gemaakt zijn door jullie: dorpsgenoten, sponsoren, vrijwilligers, vrienden van en supporters bedankt voor alles in 2022! Laten we proosten op een nieuw jaar 2023 met vele nieuwe hoogtepunten. Van oud naar nieuw…

Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk”