Het jaar van Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk”: een vermakelijk 2018!

Het jaar 2018 zit er bijna op. Een jaar waarin genoeg gebeurde, dus is het tijd om terug te kijken. Dit doen wij zoals gebruikelijk met een jaaroverzicht. Een overzicht in tekst, foto’s en video’s.

Januari:

Net als voorgaande jaren trapten we het jaar 2018 af met de try-out in ‘Topsportcentrum Leek’ op zondag 7 januari. Het was wederom een succesvolle try-out met veel publiek. Het aanwezige publiek zag voor het eerst de show ‘Shìjiè’ van 2Xtreme Cadets, de show ‘The game is on!’ van 2Xtreme Junior en de show ‘Caught in a Spidersweb’ van United – Northern Winterguard. Stuk voor stuk mooie shows.

Een week later barstte de strijd los. De eerste contest stond voor onze groepen op het programma. In Drachten werden gelijk goede punten gescoord. De Cadets kregen 71.46 punten van de jury en werden hiermee heel knap derde, de Juniors kregen 70.39 punten en werden tweede en United begon het seizoen met 67.35 punten, goed voor een vierde plaats.

Ook maakten we in de maand januari promotie voor onze jaarlijkse uitvoering. We lieten elke week een afbeelding zien. Elke afbeelding was een hint. Met deze hints kon iedereen ontdekken wat ons nieuwe showprogramma was.

We haalden ook de krant. In de Streekkrant stond een uitgebreid artikel over onze uitvoering. Een goede start van het jaar.

Februari:

Ook de maand februari begon gelijk goed. Op zaterdag 3 februari stond onze jaarlijkse uitvoering op het programma. Een uitvoering vol spektakel, nieuwe muziek en mooie shows. Volgens de Streekkrant een onvergetelijke avond. Het vele publiek, waaronder burgemeester Ard van der Tuuk, genoot van de diverse optredens. Zo trad WooDi Percussion Ensemble voor de eerste keer op met de show ‘Pleasure’. De samenwerking tussen de jeugdmuzikanten van Woudklank Grootegast en Showkorps ‘D.I.N.D.U.A.-Oldekerk”. Uiteraard traden ook alle winterguardgroepen op en natuurlijk het A-Korps. Het A-Korps liet het vernieuwde straatrepertoire horen en onthulde het nieuwe showprogramma getiteld ‘The Door”. ‘The Door’ leidt naar verschillende werelden waarin je jezelf leert kennen. Het publiek reageerde enthousiast op de nieuwe showmuziek. Tijdens de uitvoering werd Jan Willem Teeninga door voorzitter Gerard Venema gehuldigd vanwege zijn 25-jarig lidmaatschap bij de vereniging.

Een week later stond de tweede contest voor ons op het programma. In alle vroegte vertrokken we op zaterdag 10 februari naar Wijchen. In Wijchen kwam WooDi voor het eerst in actie. Zij kregen 66.55 punten van de jury. Een goed debuut in de Marching Cadet Class. De Juniors werden, net als tijdens contest Drachten, tweede met maar liefst 80.24 punten. De Cadets zakten helaas twee plaatsen, zij werden ditmaal vijfde met 71.36 punten. Ook de leden van United moesten hun plekje afstaan, zij werden zesde met 69.81 punten.

Maandag na contest Wijchen ging de Poiesz Jeugd Sponsor Actie van start. Onder het motto; “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst” begonnen we met het sparen van zoveel mogelijk Jeugd Sponsor Munten. Deze munten konden we inleveren bij de Poiesz in Zuidhorn. Hoe meer Jeugd Sponsor Munten, hoe meer sponsorgeld aan het eind van de actie.

Een dag later, dinsdag 13 februari, zaten we in de bus onderweg naar Mönchengladbach. Net als in 2017 mochten we optreden tijdens de carnavalsoptocht aldaar. Het was een erg leuk optreden waar we erg van hebben genoten.

Op vrijdag 23 februari hebben we in samenwerking met Woudklank Grootegast een instrumentendemonstratie gegeven op basisschool ‘Christal’ in Grootegast. De kinderen waren allemaal erg enthousiast.

We sloten de maand af met contest Almere op zaterdag 24 februari. Namens onze vereniging deed alleen United deze dag mee. Helaas lukte het de leden niet om een finaleplaats te bemachtigen. Wel werd de score, ten opzichte van contest Wijchen, een stukje verbeterd. De jury gaf 70.94 punten, goed voor een zevende plaats.

Maart:

Zaterdag 10 maart waren we in de Culture Hoofdstad van Europa voor contest Leeuwarden. De laatste contest van het seizoen 2018. Al onze groepen waren deze dag aanwezig. De Cadets verschenen in Leeuwarden als eerste op de vloer. Net als tijdens contest Wijchen werden zij vijfde met 75.23 punten. De Juniors werden weer tweede, maar met nog maar een klein verschil van 0.34 punten met de nummer 1. WooDi kreeg 65.80 punten van de jury. Als enige deelnemer in de Marching Cadet Class wilde WooDi zichzelf steeds verbeteren, helaas lukt dit in Leeuwarden niet.

De eerste dinsdag na contest Leeuwarden, 13 maart 2018, zaten we ’s avonds met z’n allen in dorpshuis ‘De Rotonde’ voor de algemene ledenvergadering. Een belangrijke vergadering. We namen afscheid van penningmeester Ilse Brink, algemeen lid Jolanda Turksema, algemeen lid Laurien Zeemans en voorzitter Gerard Venema. René Smit werd unaniem verkozen tot nieuwe voorzitter van Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk”. Binnen onze vereniging geen onbekende. Verder werden ook Gialt Turksema (penningmeester), Arjan Veldman (algemeen lid) en Bert Jager (algemeen lid) benoemd. Het nieuwe bestuur moest gelijk flink aan de bak, want voor 25 mei 2018 moesten we voldoen aan de strenge eisen van de nieuwe wet: Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Een grote klus, als je het goed wilde aanpakken.

Zondag 18 maart kwam OOG Radio & Televisie op bezoek bij de training van United voor het programma ‘Gewoon Gaan’. Met ons staflid Marian Kooistra in de hoofdrol. Mooie promotie voor de sport colorguard. Klik hier om het filmpje nog een keer te bekijken.

Ook in de maand maart hebben we, in samenwerking met Woudklank Grootegast, weer een school bezocht. Ditmaal waren we vrijdag 23 maart te gast bij OBS ‘de Molenberg’ in Grootegast.

Een dag later was het eindelijk zover: de CGN Championships. Al onze groepen gaven nog één keer alles. Maar dan ook écht alles. Dit leverde werkelijk waar fantastische resultaten op. De jeugdmuzikanten van WooDi kregen een score van 73.05 punten, een dikke verbetering ten opzichte van Wijchen en Leeuwarden. Omdat zij de enige deelnemer waren in de Marching Cadet Class mochten zij vol trots de kampioensvlag met de daarbij horende medailles in ontvangst nemen. De Cadets kregen 75.57 punten en eindigden hiermee als zesde in de Cadet Class. Ook voor de Cadets was dit de hoogste score van het seizoen. De Juniors kregen 84.50 punten en ditmaal werden zij niet tweede, maar…éérste!! Zo werden zij Nederlands kampioen van de Junior Class 2018. Een geweldig resultaat. United maakte het feest compleet. Zij kregen 75.54 punten en werden hiermee, net als tijdens de Prelims, keurig zesde. Ook zij hadden gedurende het seizoen nog nooit zo hoog gescoord. Het leek erop dat iedereen het beste voor het einde had bewaard. En oh ja… de vloerploeg verscheen op deze dag voor het eerst in de nieuwe vloerploegshirtjes, een mooi gezicht!

De laatste week van de maand maart stond in het teken van de Poiesz Jeugd Sponsor Actie. Het was onze actieweek, met op zaterdag 31 maart de actiedag. Buiten op het plein voor de Poiesz traden de Cadets en de jeugdmuzikanten van WooDi op en binnen in de winkel hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk tompoezen te verkopen. Ook de Boom Boom Boom Boys waren deze dag actief. Zij mochten een optreden verzorgen bij de LEGiOrun in Grootegast.

Het was voor de vereniging in meerdere opzichten een prachtige maand.

April:

In april gingen we weer de grens over. Maandag 2 april om precies te zijn. Ditmaal gingen we naar het Belgische Herve. We mochten optreden bij de Cavalcade de Herve, een carnavalsoptocht waarbij alle versierde wagens worden voortgetrokken door paarden. Het Belgische publiek genoot zichtbaar van onze muziek. Zelf hebben we ook enorm genoten. Dit optreden bleef ook in onze eigen omgeving niet onopgemerkt, diverse regionale kranten deden verslag van dit buitenlandse tripje.

De eerste week van april, was de laatste week van de Poiesz Jeugd Sponsor Actie. We hadden nog een week de tijd om zoveel mogelijk sponsormunten te verzamelen, maar ook om zoveel mogelijk stemmen te krijgen.

De jeugdmuzikanten van WooDi hielden in de maand april open repetities. Dit trok veel belangstelling.

De leden van de Juniors waren nog even niet bezig met repeteren, zij genoten nog steeds na. Op vrijdag 6 april hebben zij met alle ouders een kampioensfeestje georganiseerd in partycentrum ‘De Halte’.

Halverwege de maand april ging het showkorps op werkweekend. Van vrijdag 13 april tot en met zondag 15 april verbleven zij in Westdorp om de nieuwe show ‘The Door’ in te studeren. Het was een gezellig en nuttig weekend.

Op vrijdag 20 april waren we met een aantal jeugdleden aanwezig bij het Jeugd Sponsor Gala van de Poiesz. Aan het eind van de avond ontvingen we een cheque met een bedrag van €1.263,-. Een bedrag waar we ontzettend blij van werden.

De maand april sloten we af met een straatoptreden op vrijdag 27 april tijdens Koningsdag 2018. Na optredens in het “verre” Duitsland en België mochten we weer optreden in “ons eigen” Niekerk-Oldekerk-Faan samen met de Kids, de Cadets en de Juniors. Voor het eerst konden onze dorpsgenoten genieten van onze nieuwe staatnummers: ‘Ego’, ‘Symphony’ en ‘Not Fair’. Vrolijke klanken, vrolijke gezichten en een lekker zonnetje. Het was genieten. Een mooi einde van de maand april.

Mei:

In de maand mei waren we, op vrijdagavond 4 mei, 2 minuten stil voor de oorlogsslachtoffers van nu en toen. Slagwerkers van onze vereniging hebben de herdenking in Niekerk-Oldekerk begeleid met de ‘dodenmars’.

Een dag later, zaterdag 5 mei, vierden we de vrijheid. We ontvingen bij dorpshuis ‘De Rotonde’ de lopers van de Nationale Bevrijdingsvuurestafette. Samen liepen we naar ‘De Zijlen’ voor een kort optreden en vervolgens liepen we naar ‘De Elzenhof’ voor wederom een kort optreden. ’s Avonds verzorgden we nog een optreden bij ons bestuurslid en vrachtwagenchauffeur: André Pel. Ter ere van zijn 50everjaardag was er een feest georganiseerd en als verrassing waren we uitgenodigd.

Wat gebeurde er nog meer in de mei? De Kids en de Cadets hielden vriendjes- en vriendinnetjesavonden en de Juniors hadden een friendsday.

Verder gingen we op vrijdag 11 mei en zaterdag 12 mei met z’n allen langs alle deuren van Niekerk-Oldekerk-Faan voor de jaarlijkse bloemenactie. Dit was mede door het mooie weer een geslaagde actie.

De rest van de maand mei stond in het teken van optredens. Donderdag 17 mei mochten we de avond4daagse Reitdiep (Groningen) begeleiden. Een optreden met een frisse wind. Op zaterdag 19 mei mochten de jeugdmuzikanten van WooDi optreden. Ondanks dat ze begin mei al begonnen waren met een nieuwe show, lieten ze nog een keer de show ‘Pleasure’ zien op de jaarmarkt in Grootegast.

Juni:

De maand juni had een valse start. Het geplande optreden op vrijdag 1 juni in Assen ging helaas niet door. De intocht van de avond4daagse werd afgelast vanwege de slechte weersvoorspellingen.

Gelukkig was het weer op zaterdag 2 juni beter. Voor het showkorps stond er namelijk een belangrijke showrepetitie op het programma ter voorbereiding op deelname aan het ODSC Assen. Een repetitie met een nieuw gezicht binnen het stafteam: Joost Gorter. ’s Avonds na de repetitie stond er nog een optreden op het programma. Als verrassing mochten we optreden in Sportcentrum Eekeburen vanwege het afscheid van Mieke als bedrijfsleider.

Een week later, zaterdag 9 juni, stond het ODSC Assen op het programma. Voor het eerst traden we op met onze nieuwe show getiteld ‘The Door’. In de middenklasse behaalden we 80.93 punten, goed voor een tweede plaats. Een prestatie waar we nog steeds erg trots op zijn. Door deze knappe prestatie mochten we ’s avonds nog een keer onze show laten zien aan het publiek. Ook dit leverde een mooie tweede plaats op met 608 punten. Met trots konden we zeggen dat we vicekampioen waren geworden van het ODSC Assen 2018.

Donderdagavond 14 juni gingen we weer aan de wandel. Ditmaal waren we aanwezig bij de slotavond van de avond4daagse in Haren. Dat is altijd een leuk optreden en dat was dit jaar niet anders. Een dag later stond er weer een optreden op het programma. We waren aanwezig bij de slotavond van de avond4daagse Niekerk-Oldekerk-Faan. Dit was een optreden met een bijzonder tintje. Vol trots presenteerden we de nieuwe straatuniformen van de Kids, de Cadets en de Juniors. Een prachtig gezicht!

Het laatste weekend van juni gingen we naar Rastede voor deelname aan de Rasteder Musiktage. Op zaterdag 30 juni mochten we hier voor de derde keer onze show ‘The Door’ laten zien. De weersomstandigheden waren perfect en de leden waren erg gefocust. Er werd dan ook een nette show gepresenteerd. De jury in Duitsland was ook erg enthousiast over onze show en gaf ons maar liefst 86.08 punten. We werden heel knap tweede van de veertien deelnemers en dus mochten we zondag weer optreden. Op naar juli!

Juli:

Op de eerste dag van de maand juli, zondag 1 juli, mochten we nog een keer onze show laten zien tijdens de Rasteder Musiktage. We lieten een mooie en nette show zien met de gretigheid om het maximale eruit te halen. Met een trots gevoel en een derde plaats met 86.33 punten verlieten we Duitsland. Het was een mooi weekend, we gingen met een heerlijk gevoel richting de zomervakantie.

Op woensdagavond 18 juli hebben we met z’n allen geproost op een supermooi seizoen met vele hoogtepunten, daarna was het vakantie. Even een paar weken geen Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk”, maar rustig genieten van een welverdiende vakantie.

Augustus:

Op woensdag 29 augustus stonden de leden van het showkorps weer op het voetbalveld van V.V. Niekerk voor een showrepetitie. Met een goede reden, want op zaterdag 1 september stond er een optreden op het programma. Om goed voor de dag te komen tijdens dit optreden werd de vakantie een week eerder dan normaal afgebroken.

September:

Zoals eerder vermeld stond er op zaterdag 1 september een optreden op het programma. We mochten deelnemen aan de Streetparade/Taptoe van Emmer-Compascuum. Een optreden waar we met z’n allen gezellig in de bus naar toe gingen. De Juniors waren bij dit optreden ook aanwezig, zij liepen in een stralende zon voor ons aan tijdens de streetparade, de voorstelronde en de finale. Het was een taptoe op een stenen ondergrond. Nieuwe omstandigheden voor ‘The Door’. Gelukkig waren de wielen hier tegen bestand. Onder een stralende zon namen we het publiek in Emmer-Compascuum mee naar de verschillende werelden. De show en de muziek viel bij het publiek goed in de smaak.

Een weekend later stond het jeugdwerkweekend op het programma. Van vrijdag 7 september tot en met zondag 9 september verbleven de Kids, de Cadets, de Juniors en de leden van WooDi in Diever om te werken aan de vier nieuwe wintershows. Zondagmiddag konden alle ouders en andere belangstellenden een kijkje nemen. Het was een mooie gezamenlijke kick-off van het nieuwe winterseizoen.

Tijdens het jeugdwerkweekend konden de Cadets voor het eerst trainen met hun nieuwe rifles.

Verder hield United in de maand september open repetities en ook bij de muzikanten van het showkorps stond de deur open. Niet alleen in september, maar ook in oktober konden belangstellenden een kijkje komen nemen.

Op zaterdag 22 september kon iedereen bij ons een kijkje nemen tijdens de open dag voor verenigingen in Niekerk-Oldekerk-Faan. Veel mensen kennen ons alleen van de rondgang door de straten tijdens Koningsdag, Sinterklaas of tijdens de slotavond van de avond4daagse. Op de open dag kon iedereen een wandeling maken door de “wereld van Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk” ”. Veel mensen hebben dit gedaan. Aan de hand van filmpjes en foto’s hebben zij kunnen zien dat we veel meer zijn dan de vereniging die weleens door de straat komt. Al met al een goed initiatief van St. Dorpsbelangen Niekerk-Oldekerk-Faan en een mooie afsluiting van de maand september.

Oktober:

De maand oktober begon met goed nieuws. We waren uitgekozen voor de lokale statiegeldactie. In de maanden oktober, november & december konden klanten van de Coop Niekerk Bellinga hun statiegeld schenken aan Showkorps “D.I.N.D.U.A.-Oldekerk”. Met z’n allen gingen we lege flessen en kratjes verzamelen.

Voor de Boom Boom Boys was het een drukke maand met twee optredens; op zaterdag 6 oktober mochten de Boom Boom Boys optreden tijdens de Westerkwartier Marathon en zondag 14 oktober mochten ze voor de 14ekeer optreden bij de 4 Mijl van Groningen. Om goed voor de dag te komen tijdens deze optredens moest er goed gerepeteerd worden, helaas wel zonder muzikaal leider. Jenne Kits is na de zomervakantie gestopt als muzikaal leider van de Boom Boom Boys.

Gelukkig waren er ook positieve ontwikkelingen. De naam van de Boom Boom Boys is beter zichtbaar geworden door het bedrukken van de jasjes en door de aanschaf van een bannerflag. Ook werden er handen van foam aangeschaft voor meer interactie met de lopers. Dit alles zorgde voor twee goede optredens en veel aandacht van “de pers”. Verschillende cameraploegen bleven staan om mooie plaatjes te schieten. Hierdoor kwamen de Boom Boom Boys onder andere voorbij in de aftermovie van de 4 Mijl.

November:

In de maand november stond, net als voorgaande jaren, de mandarijnenactie weer op het programma. Op donderdagavond 8 november en vrijdagavond 9 november gingen we langs de deuren in Niekerk-Oldekerk-Faan met heerlijke mandarijnen. Deze actie heeft weer een mooi geldbedrag opgeleverd. Dit konden we deze maand goed gebruiken, want onze vrachtwagen was toe aan onderhoud. In de maand oktober en november is er groot onderhoud gepleegd aan onze vrachtwagen door verschillende vrijwilligers. We konden daarna weer veilig de weg op. Daarnaast konden we het geld ook goed gebruiken voor de aanschaf van nieuwe bassdrums voor WooDi. Vol trots werden deze nieuwe bassdrums op woensdag 7 november gepresenteerd aan het grote publiek.

De Boom Boom Boys mochten deze maand ook weer optreden. Op zondag 4 november waren zij op Terschelling om op te treden tijdens de Berenloop 2018. Aan het eind van de dag hebben zij geproost op een superleuk optreden en een beregezellig dag.

Tussen alle drukte door werd er ook nog gewoon gerepeteerd, zo ook door United. Op zondag 18 november hebben zij de hele dag gerepeteerd in Oldekerk.

Verder was zaterdag 24 november voor ons een drukke dag. We mochten twee keer optreden. Het eerst optreden was buiten in de kou tijdens de Sinterklaasintocht van Niekerk-Oldekerk-Faan en het tweede optreden was gelukkig lekker binnen in de warme sporthal ‘de Leegens’. We mochten optreden tijdens ‘Grootegast in Concert’ voor het afscheid van de Gemeente Grootegast. Het was een mooie avond en een mooi einde van een goede samenwerking met de Gemeente Grootegast. Hopelijk kunnen we deze samenwerking voortzetten in de nieuwe gemeente Westerkwartier.

Dinsdag 27 november werd het eerste winterprogramma aan de buitenwereld bekend gemaakt. 2Xtreme Junior presenteerde: ‘Let the show begin’. Een show vol entertainment.

Op het programma van de Kids en de Cadets moesten we nog even wachten, zij kregen eerst bezoek van Sinterklaas op donderdag 29 november. Dit was weer een leuk feest met voor de leden leuke cadeautjes. Een leuk einde van de maand.

December:

Aan het begin van de laatste maand van het jaar maakten ook de Kids, de Cadets en WooDi hun nieuwe programma bekend aan het grote publiek. 2Xtreme Cadets presenteerde: ‘The Western Story’; een show met een typisch Westers verhaal. 2Xtreme Kids presenteerde: ‘Beautiful Reason’; een show met alleen maar leuke, lieve, vrolijke en mooie dingen. En WooDi percussion ensemble presenteerde: ‘Africa’; een show met een verhaal over Afrika.

Allemaal mooie en veel belovende programma’s die we voor het eerst te zien krijgen in het nieuwe jaar 2019. De Kids, de Cadets en de Juniors laten samen met United voor het eerst de show zien tijdens de try-out in ‘Topsportcentrum Leek’ op zaterdag 5 januari. WooDi zal tijdens onze uitvoering, op zaterdag 2 februari, voor het eerst hun nieuwe show laten zien. Twee evenementen die je niet wilt missen. Noteer deze evenementen alvast in je agenda, leg een knoop in je zakdoek of zet een kruisje op je hand.

Een gezond en gelukkig 2019!

Het jaar 2018 zit er nu bijna op. Zoals jullie hebben kunnen lezen was het een jaar waarin genoeg gebeurde. Met een grote glimlach op ons gezicht kijken we terug op dit jaar. Laten we er samen in 2019 weer een fantastisch jaar van maken!